FÖR DE UTAN IDEOLOGISKT TUBSEENDE - KANSKE EN FOKUSERING PÅ NAIV REALISM

onsdag 28 mars 2012


C-O Hedström 
"Medicinmannen från Småland",
som tillverkade Indian motorcyklar.

Indian Single förmodl. 1903. Kallades "CamelTank", bensintanken var placerad över
bakskärmen. Denna 1,75 hästars encylindriga maskin på 213cc, producerades mellan
åren 1901-1908. Motorn hade vakumstyrt insug och förgasaren var så lyckad
att den hängde med ända fram till 1916. Topphastigheten 40 km, vikt 52 kg
 och om du la upp 200$, fick du den i Royal Blue. Obs! Det finns
inga 100-procentiga original "CamelTanks,  de flesta är sk "put-togethers".

När du hör Lönneberga, vad tänker du då på? Själv tänker jag just nu på en av de många begåvade svenskar som inte nöjde sig med att tälja pinnar i snickeboa hemmavid, utan en som hade betydligt högre ambitioner redan på 1800-talet. Inte John Ericsson, Anders Ångström, Johan P Johansson, Sven Wingqvist eller bröderna Birger och Fredrik Ljungström..

...utan, Carl Oscar Hedström född i Lönneberga 1871, han som 1880 emigrerade tillsammans med sina föräldrar till Brooklyn, New York City, USA. Då intresset för cykel och motorcyklar var enormt i USA vid förrförra sekelskiftet, sågs han tidigt tillbringa sin fritid på cykel, ett intresse som utvecklades till professionell tävlingsverksamhet, i bl.a. medlemsorganisationen League of American Wheelmens regi, inkluderande både proffs och amatörer, vilken inte hade mindre än 103 000 medlemmar 1898. 

Som utbildad ingenjör och professionel tävlingscyklist utvecklade han intresset med att bygga egna cyklar av fransk förebild med påhängsmotorer (De Dion-Bouton engine). Innan dess hade han hunnit få gesällbrev som urmakare 1892. 1901 konstruerade han sin första Indian motorcykel som delägare, chefs-konstruktör, designer och testförare i företaget The Hendee Manufacturing Company.

Företaget hade han startat tillsammans med den äldre tävlingscyklisten George Hendee, från Springfileld Massachusetts. Intresset för Hedström hade George Hendee fått dels som tidigare tillverkare av den populära "Silver King Bicycles", samt som delägare av en velodrombana för cyklister.

Det definitiva genombrott fick Oscar Hedström år 1900, då han haft en formidabel uppvisning med sin egenbyggda pacer i Madison Square Garden. Medans konkurrenternas "motorcyklar" falerade, gick Hedströms klanderfritt och så snabbt att han lätt körde ifrån bakomvarande cyklister under tävlingens gång.
Hedströms pacer som imponerade på den förste amerikanska
cykelmästaren George Hendee
Tävlingsformen var en otrolig föreställning med tusentals åskådare som fick hålla för både näsa och öron, då speicalbyggda tandemcyklar (pacers) med påhängsmotorer baktände, samt att de i princip gick på rå-olja. Pacerns uppgift var att splitta vinden så att cyklisterna kunde slå så många hastighetsrekord som möjligt. Besättningen bestod av en fram, som bara styrde, samt den bakre maskinisten som hade fullt upp med att sköta farten, via reglage till ventiler, förgasare och oljetryck.

Samarbetet med Hendee, resulterade i ett kontrakt där Hedström inte skulle konstruera en tävlingsmaskin utan en lätt motorcykel för dagligt bruk. I en artikel ur "Indian News" 1940, beskrivs Hedström otroliga hängivelse för uppgiften och tvåhjulingar.

Enligt publikationen hyrde Hedström lokaler i en cykelanläggning i Middleton 1901, där han installerade egna arbetsbänkar, svarvar, pressar, borrar, utrustning för hårdlödning och polering. I ett avtal med företagsledningen, fanns uppgörelser om att han inte svarade på frågor, inga besökare samt bara en nyckel till hans lokaler.

Resultatet visade att den avtalade "lilla lätta" visade sig ändå bli en tävlingsmaskin. Efter några år även marknadens snabbaste på hjul, bara slagen av den fyrhjuliga Oldsmobile "Torpedo Bullet".

Redan 1910 var Indian en avancerad racer med konstruktioner som växellåda och kedjedriven oljepump. Året därpå byggde Hedström tre stycken encylindriga maskiner till TT-tävlingarna på "Island of Man". Placeringarna blev 1:a, 2:a och 3:a.

Vad tycks om följande säljargument 1909: holds every record, 1 mile to 100 miles; and has won every event worth having, of every kind, for 7 years. "It leads in quality as in speed, power and endurance.

1912 ändrades standardfärgen från "Royal Blue" till "Indian Red". Året därpå blev succén total då Hendee MFG. Co. blev världens största motorcykeltillverkare och kunde presentera en en-cylindersmaskin med fyra hästkrafter och dubbla bladfjädrar bak.

Som 42-åring drog han sig tillbaka redan 1913, men då första världskriget brutit ut gjorde han come-back 1916, för att få ordning på alla beställningar från armén.

Vad geniet från Lönneberga tyckte vid hans frånfälle 1960, om att alla Indianmotorcyklar som tilverkades i USA  fr.o.m. 1955, var engelska maskiner från Royal Enfield, får vi väl aldrig veta. Men motorcykelvärlden vet att Hedström var en man som tänkte mer än de flesta då det gällde att konstruera hojjar.
2011 års modell - har det hänt nå´t?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Leffe! Med utomordentligt beröm godkänd! (Minst lilla a trots att det heter gemena a som alla typer vet).
Next veck ska 120-hästars Kawasakin ut på vårpromenad. Glad Påsk till dig & de dina.
/lelle l

Leif E Ström sa...

Tackar, samtidigt som jag väntar på din vårartikel som förmodligen inte går på råolja, utan oljblandat med en skvätt espri.